Εξαντλημένα και άλλες φαρσοκωμωδίες

Κανονικά η σημερινή ανάρτηση θα έπρεπε να είναι αφιερωμένη στη σειρά του μήνα ή ακόμα καλύτερα στις ταινίες που παρακολούθησα στο 18ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Θέματα δηλαδή ανώδυνα και πολύ πιο ευχάριστα. Αντιθέτως, αποφάσισα να δώσω λίγη ψυχή από την ήδη ελάχιστη που διαθέτω και να γράψω ένα κείμενο για τις εξαντλημένες εκδόσεις και το παραεμπόριο που σημειώνεται γύρω από αυτές. Αιτία αυτού του ξεσπάσματος είναι η τελευταία μου περιπέτεια με την αναζήτηση των βιβλίων του David Mitchell από τις εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα και η εύρεση του Μαύρου Κύκνου, ευτυχώς για την ψυχολογική και την οικονομική μου υγεία σε λογική τιμή. Τέλος πάντων, θέλω να ζητήσω προκαταβολικά συγγνώμη για τον τόνο και τον τρόπο μου στο κείμενο που ακολουθεί.

Αρχικά, θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν είμαι αναγνώστης συλλέκτης. Τα περισσότερα βιβλία που έχω διαβάσει τα έχω δανειστεί από βιβλιοθήκες ή από φίλους. Μεγάλο μέρος όσων κατέχω είναι αγορασμένα από μαγαζιά χρησιμοποιημένων και ένα εξίσου μεγάλο μέρος των διαβασμένων μου είναι σε ηλεκτρονική μορφή. Ειδικά το τελευταίο υποθέτω ότι το έχουν εποπτευθεί όλοι οι αναγνώστες μου. Παρόλα αυτά, έχουν περάσει από την κατοχή μου μερικά πολύ σπάνια και ιδιαίτερα βιβλία, τα οποία και έχω χαρίσει. Σε καμία των περιπτώσεων μην πιστέψετε πως πρόκειται για ανεπτυγμένο αίσθημα αλτρουισμού. Απλά θεωρώ απαράδεκτο να έχω ένα βιβλίο και να το κρατάω σαν κρυμμένο θυσαυρό, όταν μπορώ να το δώσω και να το διαβάσουν άλλοι αναγνώστες, μερικοί από τους οποίους μπορεί να το ψάχνουν εναγωνίως. Και εξηγούμαι:

Πριν από ακριβώς ένα χρόνο βρήκα στην οικογενειακή βιβλιοθήκη τέσσερις ποιητικές συλλογές ενός αναρχικού καλλιτέχνη. Τα τέσσερα αυτά έργα τα είχε δώσει ο ίδιος ο ποιητής στον πατέρα μου και ουδέποτε ζήτησε χρηματικό ή άλλου είδους αντάλλαγμα. Τα χρόνια πέρασαν, τα ίχνη χάθηκαν μέχρι που εγώ ψαχουλεύοντας βρήκα τις συλλογές. Μην μπορώντας να μάθω και πολλά στοιχεία από τον πατέρα μου άρχισα μια μικρή έρευνα στο διαδίκτυο, όπου για να είμαι ειλικρινής βρήκα ελάχιστα πράγματα. Το μόνο που κατάφερα να μάθω ήταν ότι ο συγκεκριμένος καλλιτέχνης ήταν φίλος και κιθαρίστας του Σιδηρόπουλου. Ψάχνοντας περισσότερο την εργογραφία του βρήκα ακόμα μια συλλογή του στο βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Δωδώνη, όπου και αγόρασα. Η τιμή ήταν προσιτή, αλλά η κατάσταση του έργου δεν ήταν η καλύτερη. Αν μη τι άλλο το βούτηξα και είπα και ευχαριστώ. Λίγους μήνες μετά μαθαίνω ότι υπάρχει κάποιος εκεί έξω που είχε κάποια έργα του καλλιτέχνη και τα οποία εμπορεύεται στην αστρονομική τιμή των πενήντα ευρώ. Πενήντα ευρώ για συλλογές οι οποίες δεν ξεπερνούσαν τις πενήντα σελίδες. Πενήντα ευρώ για βιβλία τα οποία χάριζε ο ίδιος ο συγγραφέας όταν βρισκόταν εν ζωή. Δικαίωμα του να τα διαθέτει έναντι τόσο υψηλής τιμής, δεν λέω, αλλά είναι και δικό μου δικαίωμα να τον θεωρώ σφετεριστή και ξεδιάντροπο. Και η παράνοια δεν σταματά εκεί…

Τις τελευταίες εβδομάδες ψάχνοντας τα έργα του Μίτσελ ήρθα αντιμέτωπη με άλλα θανατερά ποσά. Υπάρχει άνθρωπος που πουλάει τον Άτλα του Ουρανού εκατόν είκοσι ευρώ αγαπητοί αναγνώστες. Ένα βιβλίο ηλικίας το πολύ δέκα ετών που στις παραμονές της έκδοσης της ομώνυμης ταινίας στην Ελλάδα ο Ιανός το είχε εννιά ευρώ. Θα μου πεις η τιμή είναι ανάλογη της ζήτησης. Σίγουρα, όπως και η αισχροκέρδεια είναι ανάλογη του θράσους μερικών. Εντωμεταξύ, όλο αυτό το παραεμπόριο θα ανθίσει στο άμεσο μέλλον. Ενδεικτικά θα αναφέρω μόνο το παράδειγμα των Αθλίων, που ο Λιβάνης σταμάτησε να εκδίδει και ξαφνικά οι μετοχές αυτής της κατά τα άλλα κακής έκδοσης άρχισαν ήδη να ανεβαίνουν. Μην σας φανεί περίεργο αν σε μερικά χρόνια από τώρα το βιβλίο αυτό που αγόραζαν με εννιά και έξι ευρώ σε μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων πωλείται πολλαπλάσια από την αρχική του τιμή.

Θέλετε και άλλα παραδείγματα εξαντλημένων βιβλίων που πωλούνται σε αστρονομικές τιμές; Έχω πολλά, αλλά το ζήτημα δεν είναι να σας κουράσω με λίστες και κατηγορίες σε ανώνυμους μαυραγορίτες. Αντίθετα θέλω να σας παρακαλέσω να μην πέσετε ποτέ στις παγίδες αυτών των ανθρώπων. Ένα βιβλίο που έχει ζήτηση αργά ή γρήγορα θα εκδοθεί ξανά. Κοιτάξτε για παράδειγμα την νέα σειρά κλασσικής λογοτεχνίας από το Μεταίχμιο. Πήραν τα δικαιώματα από εκδοτικούς που έχουν κλείσει ή που βρίσκονται σε μια φθίνουσα πορεία και ανατύπωσαν τα έργα. Δεν χρειάστηκε καν να μπουν στην διαδικασία καινούργιας μετάφρασης (και αυτό, βέβαια, είναι άλλο θέμα). Προσέφεραν στον αναγνώστη κλασσικά αναγνώσματα σε ανταγωνιστικές τιμές.

Καταλήγοντας, επαναλαμβάνω μην πέφτετε στην παγίδα! Προτιμείστε να δανειστείτε το βιβλίο από φίλους ή δανειστικές αντί να γίνεται βορά ασυνείδητων αισχροκερδών. Όσο επικροτείτε τέτοιου είδους συμπεριφορές αγοράζοντας από αυτούς, τόσο το φαινόμενο θα γιγαντώνεται. Αγοράστε μόνο ότι βρίσκεται σε λογική τιμή και προτιμείστε ακόμα και τα ηλεκτρονικά αρχεία από το να ενδώσετε σε τέτοιες ακρότητες. Ένα καλό βιβλίο δεν χαθεί από τα ράφια των βιβλιοπωλείων, θα ανατυπωθεί, ακόμα και αν πρέπει να κάνουμε υπομονή.

10 thoughts on “Εξαντλημένα και άλλες φαρσοκωμωδίες

  1. Μια ειναι η λυση: πρεπει, ειναι εντελως απαραιτητο, να αρχισεις να διαβαζεις στα αγγλικα. Εγω το ξεκινησα τα τελευταια χρονια και διγουρα δεν μου αρεσει τοσο οσο το να διαβαζω στη γλωσσα μου. Αλλα τι να κανω? Να περιμενω να μην μεταφραστουν ποτε τα βιβλια που θελω να διαβασω?

    Αρέσει σε 3 άτομα

  2. Παράθεμα: Εξαντλημένα και άλλες φαρσοκωμωδίες pt.2 | style rive gauche

Σχολιάστε

