Τα δέκα αγαπημένα βιβλία της χρονιάς

Εύχομαι να είστε όλοι κάπου ζεστά, με πολλά μελομακάρονα και ένα γατί να γουργουρίζει στα πόδια σας. Σήμερα αποφάσισα να κάνω μια ακόμα λίστα, αυτή την φορά με τα αγαπημένα βιβλία της χρονιάς. Σας έχω πάρει μονότερμα με τα βιβλία τον τελευταίο καιρό, αλλά υπόσχομαι πως θα ακολουθήσει ανάλογο ποστ και για ταινίες. Το δυστύχημα βέβαια είναι ότι θα γράψω και για αυτό εγώ!

*Το τοπ 10 δεν θα είναι αριθμημένο, μιας που κάτι τέτοιο θα ήταν πραγματικά δυσβάσταχτο, και φυσικά δεν θα περιλαμβάνει μονάχα βιβλία που έχουν εκδοθεί φέτος.

2016-12-24 02.35.36 1.jpg

Confiteor του Ζάουμε Καμπρέ

Δεν νομίζω ότι υπάρχει άνθρωπος που έπιασε αυτό το βιβλίο στα χέρια του και δεν το αγάπησε! Η ιστορία του Αντριά έχει χαρακτηριστεί ως το εκδοτικό γεγονός της χρονιάς και όχι άδικα. Επιπλέον, με το Confiteor ξεκινήσαμε μια πρωτότυπη αλυσίδα ανάγνωσης. Το αντίτυπο μου έχει περάσει μέχρι στιγμής από αρκετά χέρια και ελπίζω να έχει αγγίξει και αρκετές ψυχές. Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε σε παλαιότερη κριτική.

Γιούγκερμαν του Κ. Μ. Καραγάτση

Έχετε βαρεθεί να ακούτε/να διαβάζετε πόσο πολύ αγαπώ τον Καραγάτση. Θα με ανεχτείτε για ακόμα μια φορά, γιατί δεν θα μπορούσε να υπάρχει λίστα αγαπημένων χωρίς αυτή τη βιβλιάρα. Ο Γιούγκερμαν, τον οποίο τίμησα δύο φορές φέτος, είναι ένα σύγχρονο έπος. Οι χαρακτήρες, η πλοκή, η γλώσσα, όλα είναι ερωτεύσιμα σε αυτό το έργο ζωής. Ακόμα και οι ιστορίες αγάπης που σκαρφίζεται ο Καραγάτσης είναι υπέρτατες. Να το διαβάσετε, αν δεν το έχετε κάνει ήδη, και αν το έχετε κάνει, να το ξαναδιαβάσετε!

Η γραμμή του ορίζοντος του Χρήστου Βακαλόπουλου

Παλιά υπήρχαν τρία μέρη στον κόσμο· η Kυψέλη, η Eλλάδα και ο πλανήτης Γη. Και αν υπήρχαν μονάχα τρία βιβλία στον κόσμο, η Γραμμή του Ορίζοντος θα ήταν ένα από αυτά. Δεν ξέρω γιατί με άγγιξε τόσο πολύ αυτό το βιβλίο. Ήταν το ύφος, η θεματολογία, οι ιδέες; Δεν ξέρω. Ίσως φταίει ότι το διάβασα σε μια ιδιαίτερη περίοδο που ήθελα να αγκιστρωθώ κάπου. Όποιος κι αν ήταν ο λόγος, ο Χρήστος μου μίλησε .

Η Καρδερίνα της Donna Tartt

Στο συγκεκριμένο βιβλίο αξίζει μια μεμονωμένη κριτική, αλλά για την ώρα δεν έχω ούτε το χρόνο ούτε έμπνευση και σίγουρα χρειάζεσαι έμπνευση για να γράψεις για ένα τόσο υπέροχο βιβλίο. Σε 989 σελίδες η Tartt αναφέρει τρεις φορές τους Velvet Underground και σε ένα σημείο παραθέτει και έναν στίχο από το εμβληματικό After Hours. Πολύ θέλω να ερωτευτώ αυτό το βιβλίο; Πέρα από τους V. U. όμως, που μπορεί κάποιος από εσάς κακώς να μην τους ακούσει, το βιβλίο αξίζει να διαβαστεί. Χθες!

Χορείες Χώρων του Georges Perec

Αχ αυτός ο τρελός υπέροχος τύπος και όσα τρελά υπέροχα γράφει! Για να καταλάβετε ο εναλλακτικός τίτλος του βιβλίου θα μπορούσε να είναι Πως να βρεθείς από το κρεβάτι σου στην άκρη του σύμπαντος. Και όμως γίνεται, απλά, μέσα σε 100 σελίδες.

Τα Άνθη του Κακού του Charles Baudelaire

Χάρη σε ένα πανεπιστημιακό μάθημα που παρακολουθούσα φέτος ήρθα ακόμα κοντά με την ποίηση του Baudelaire. Είδα πως έβλεπε τον κόσμο (και) αυτός ο θεότρελος τύπος και πως μπορεί να δουλέψει ένας μεταφραστής πάνω σε αυτό. Θα ήταν άδικο μετά από τόσους μήνες να μην σας προτείνω την τελευταία μετάφραση του Σημηριώτη από τις εκδόσεις Γράμματα.

Τα ποιήματα του Charles Bukowski

Τα διάβαζα και τα ξαναδιάβαζα και κάτι μου λέει πως θα τα ξαναδιαβάσω και πάλι, αυτή τη φορά ελπίζω στη μετάφραση ενός φίλου. Ότι κι αν πιστεύουν οι άλλοι για τον Πορνόγερο του βρόμικου ρεαλισμού, εμένα η γνώμη μου δεν θα αλλάξει ποτέ. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους λογοτέχνες όλων των εποχών για τον απλούστατο λόγο ότι δεν ήθελε να γίνει ποτέ κάτι τέτοιο. Εντάξει, και γιατί έγραψε ένα μυθικό ποίημα για μια Jane. Όλα για μια Jane γίνονται στο κάτω κάτω…

Το Απομυθοποιημένο Τέρας του Άκη Χανδρινού

«Έτσι εξακολουθείς να συμβαδίζεις με τα αναπάντητα ερωτήματα να σέρνονται σκιές μαζί με την σκιά σου, έτσι που ο εαυτός σου να μην είναι παρά μια βασανισμένη συνείδηση μέσα σ’ ένα άρρωστο κορμί. Και καταντάει το αύριο σαν αύριο να μη μοιάζει όπως λέει και ο ποιητής.. Αυτές οι πολυβιωμένες εμπειρίες σκοτώνουν σιγά σιγά την ευαισθησία που τόσο πολύ βασανίστηκες για να διατηρήσεις μέσα στην καθημερινή σου κόλαση. Και δεν υπάρχει πια ελπίδα για επικοινωνία. Και η ροκ σου συνείδηση γίνεται μια πικρή ρεμπέτικη απομόνωση. Η νομοτέλεια είναι μια σύμβαση του νόμου με τη ζωή μας. Είμαι ένας ευτυχισμένος δυστυχής, ή απερίφραστα είμαι ένας μαζοχιστής. Όταν εξιδανικεύεις κάτι με την φαντασία σου είναι σα να μισείς την πραγματικότητα.» 

Νομίζω ότι όλα μου τα επιχειρήματά μου μπορούν να δοθούν στο παραπάνω απόσπασμα. Ξέρω πως δεν μπορείτε να βρείτε το βιβλίο στο εμπόριο, υπόσχομαι όμως από την νέα χρονιά να ανεβάζω αραιά και που κομμάτια από αυτό το 30ασέλιδο σουρεαλιστικό συντριβάνι.

Ο Εραστής της Λαίδης Τσάτερλυ του D. H. Lawrence

Άλλη μια συνειδητή επανάληψη εκ μέρους μου, αλλά τι να κάνω; Απολογισμός είναι αυτός, άδικο θα ήταν να μην βρίσκεται εδώ αυτό το βιβλίο. Έχουν περάσει μήνες από την τελευταία φορά που το διάβασα, αλλά ακόμα θυμάμαι αυτολεξεί σχεδόν την περιγραφή όπου η Κονστάνς έκλαιγε δίπλα στους φασιανούς. Προσωπικά σε αυτή τη μικρή στιγμή εγώ είδα την μεγάλη στιγμή της ύπαρξης. Το δικαίωμα να αγγίξει μια γυναίκα κάτι τόσο κοντινό όσο και μακρινό, την μητρότητα. Τι σας λέω χρονιάρες μέρες και εγώ ε;

Οι Μεγάλες Προσδοκίες του Charles Dickens

Ξέρω ότι στην τελευταία θέση μπορεί να περιμένατε κάτι πιο σύγχρονο, αλλά δυστυχώς δεν θα σας κάνω το χατίρι. Οι Μεγάλες Προσδοκίες είναι ίσως το τελευταίο βιβλίο της χρονιάς που διαβάζω και δεν μπορώ να φανταστώ καλύτερο τρόπο να κλείσω αυτό τον κύκλο. Το διάβασα πρώτη φορά πριν από εφτά χρόνια και άθελά του, ή μάλλον καλύτερα, άθελά μου σημάδεψε μια πολύ ιδιαίτερη περίοδο για μένα. Με τις Μεγάλες Προσδοκίες αποχαιρέτησα για πάντα έναν άνθρωπο, καλωσόρισα έναν άλλον και υποδέχθηκα και τον ίδιο μου τον εαυτό σε μια νέα τάξη πραγμάτων που κρατάει εώς σήμερα. Τέλος, με την δεύτερη αυτή ανάγνωση κατάλαβα πόσο μέσα μου είχε διεισδύσει αυτό το βιβλίο, πόσο με είχε αγγίξει και πόσο επηρέασε τις μετ έπειτα επιλογές μου. Γοητευτικά τρομακτικό, όχι το βιβλίο, αυτό που μου συνέβει με το βιβλίο!

Πάλι παραείπα πολλά, πάλι το άρθρο βγήκε μεγάλο και πάλι γκρινιάζω. Τι να κάνουμε! Σας εύχομαι να περάσετε καλά Χριστούγεννα με αυτούς που σας αγαπάνε και κυρίως με αυτούς που αγαπάτε εσείς!

10 thoughts on “Τα δέκα αγαπημένα βιβλία της χρονιάς

  1. Τι τέλεια λίστα!!! Τα ποιήματα του Μπωντλαίρ είναι τόσο απόκοσμα και ταυτόχρονα τόσο γήινα, που σε τρομάζουν! Πολύ θα ήθελα να ξέρω γαλλικά, για να διαβάσω τα πρωτότυπα. Το Χανδρινό τον έμαθα από εσένα φέτος, και τον έχω λατρέψει! Πρέπει να διαβάσω τον «Γιουγκερμαν» κάποια στιγμή, γιατί έχω το Β και Γ τόμο, αλλά μου λείπει ο Α ( η ατυχία προσωποποιημένη είμαι! 😛 ) Πάντως αν κρίνω από τη «Μεγάλη Χίμαιρα» και «Το Χαμένο Νησί» στ’αλήθεια ήταν σπουδαίος ο Καραγάτσης!!! Και χαίρομαι που έχεις κλασσική λογοτεχνία στη λίστα, γιατί αγαπώ τα κλασσικά!
    Καλά Χριστούγεννα Ιω μου! Γεμάτα υγεία, αγάπη, φως και αρμονία… ❤

    Αρέσει σε 1 άτομο

  2. Όλα στην λίστα σου ειναι ένα κι ένα!Χαίρομαι που σου άρεσε η Καρδερίνα.Νομίζω ήταν απο τα βιβλία που με έκανε να θέλω να γράψω κριτική (ίσως ήταν και η πρώτη μου).Ο Γιούγκερμαν είναι σίγουρα στην λιστα μου για το ’17.Καλες γιορτές να έχεις με πολλή αγάπη 🙂

    Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Πολύ ωραίες επιλογές Ιω μου!! Μη εμπορικές και η κάθε μία για το δικό της λόγο 🙂 Το μόνο από αυτά που δε μου άρεσε και δεν κατάφερα να το τελειώσω ήταν η Καρδερίνα! Ίσως ο ντόρος που γινόταν γι’ αυτό ίσως το ότι η γραφή της με κούρασε… δεν ξέρω, πάντως θα το έβαζα στα βιβλία που δε μ’αρεσαν το 16 🙂

    Φιλιά πολλά και καλά Χριστούγεννα!!!

    Αρέσει σε 1 άτομο

  4. Καταλαβαίνω απόλυτα αυτή την εμμονή με το Γιούγκερμαν , γιατί συζητάω σε όλους για αυτό το βιβλίο και για τη θέση στα αγαπημένα που του έχω δικαιολογημένα χαρίσει! Η αλήθεια είναι οτι δεν είχα μπει στην περιέργεια να διαβάσω την Καρδερίνα, αλλά μετά από τη παραπάνω δημοσίευσή σου σκέφτομαι να το προσθέσω στην επόμενη «βιβλοαγορά » μου . Ευτυχισμένο το νέο έτος με χαμόγελα, αγάπη, ταξίδια,κύματα ,βιβλία και ταινίες !!!

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

