Μικρό Χρονικό Τρέλας του Κορτώ

«Γιατί όταν το μυαλό σου, παραπατώντας στα τυφλά μες στο σκοτάδι της τρέλας, έχει όχι απλώς τραυματιστεί αλλά γίνει σμπαράλια, πως μπορείς να το ανασυνθέσεις επαναφέροντας το στην πρωτύτερη ακεραιότητά του; Πάντοτε πίστευα -όπως και η μητέρα μου- πως το ψυχιατρείο είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή. Κι αν είχα δίκιο;

Κι αν δεν μπορούσα ποτέ να επιστρέψω;»

Έχουν περάσει σχεδόν δύο χρόνια από την ημέρα που διάβασα την Κατερίνα και από τότε δεν έχω βρει το κουράγιο να την ξαναπιάσω. Την έδωσα σε μια φίλη δανεική και αγύριστη, γιατί φοβόμουν. Τι φοβήθηκα σ’ ένα κομμάτι χαρτί θα με ρωτήσετε. Τις ομοιότητες φοβήθηκα. Τις κρίσεις πανικού που ξύπνησαν ένα κυριακάτικο μεσημέρι τέλη Μαΐου φοβήθηκα. Εμένα φοβήθηκα. Αρκετά όμως με τους δικούς μου φόβους. Σήμερα θα μιλήσουμε για τους φόβους του Πέτρου Χατζόπουλου ή αλλιώς για το Μικρό Χρονικό Τρέλας του Αύγουστου Κορτώ.

thumbnail1

Ο Αύγουστος Κορτώ, κατά κόσμον Πέτρος Χατζόπουλος όπως ανέφερα και παραπάνω, γεννήθηκε το 1979 στη Θεσσαλονίκη. Αυτό είναι το βιογραφικό σημείωμα που παραθέτει στα βιβλία του και θα μπορούσα να αρκεστώ και εγώ σε αυτό, αλλά δεν θα το κάνω. Είναι συγγραφέας, μεταφραστής, σύζυγος του Κουταβιού και γιος του Τάσου και της Κατερίνας, σπουδαίας ηρωίδας ζωής και βιβλίου. Είναι και πολλά άλλα, αλλά εγώ για αυτά θέλω να τον θυμάμαι. Ειδικά για την Κατερίνα. Αν ακόμα δεν την έχετε διαβάσει, σας τη συστήνω ανεπιφύλαχτα. Και αν το έχετε κάνει, τότε είναι ώρα για το Μικρό Χρονικό Τρέλας.

28 Δεκέμβρη 2008. Η Αθήνα ακόμα φλέγεται από την άδικη δολοφονία ενός εφήβου και ο Αύγουστος ξυπνάει τα χαράματα πεπεισμένος ότι είναι ο Δαλάι Λάμα. Που τέτοια τύχη. Εκείνος δεν είναι ο Δαλάι Λάμα και ο Δαλάι Λάμα δεν μπορεί να κάνει τίποτα για να τον βοηθήσει. Ο Αύγουστος δεν είναι καλά. Φεύγει από το σπίτι του στα Εξάρχεια και προχωράει πεζός στη βροχερή πρωτεύουσα σαν άλλος Χόλντεν Κόλφιλντ. Δυστυχώς δεν είναι ούτε κάποιος ήρωας του Salinger. Μηδένα πρὸ τοῦ τέλους μακάριζε, όμως. Καταλήγει σε ένα φιλικό σπίτι για το υπόλοιπο της βραδιάς, ενώ την επόμενη μέρα ξεκινά για το γραφείο του γιατρού του. Στον δρόμο η πεποίθηση ότι είναι ένας θεοφώτιστος ηγέτης επιστρέφει και αυτή την φορά τον ακολουθεί για τα καλά. Βλέπει παντού εχθρούς και ψάχνει την μητέρα του, την μητέρα του που έχει αυτοκτονήσει έξι χρόνια πριν. Ο Αύγουστος συνεχίζει να μην είναι καλά. Κάπου εδώ μάλλον ο πραγματικός Δαλάι Λάμα βάζει το χέρι του και ο σοκολατοφάγος φίλος μας επιστρέφει στις φιλικές αγκαλιές. Και πάλι όμως δεν είναι καλά. Η εμμονή είναι πιο έντονη από ποτέ, ενώ Κουτάβι, συγγενείς και φίλοι έχουν φρικάρει. Να μην σας τα πολυλογώ, ο Αύγουστος εισάγεται στο Δρομοκαίτειο. Για τρεις μέρες, οι οποίες είναι αρκετές. Τρεις μέρες είναι μονάχα η αρχή. Ο Αύγουστος όμως είναι μαχητής και τυχερός, πολύ τυχερός, δίπλα του έχει ανθρώπους που τον αγαπούν και τον στηρίζουν. Ανθρώπους που τις δύσκολες στιγμές δεν την έκαναν μ΄ελαφρά, αλλά έμειναν δίπλα βράχοι να θαλασσοπνίγονται στα κύματά του.

Αυτό είναι πάνω κάτω το Μικρό Χρονικό Τρέλας, το οποίο σας διαβεβαιώ μόνο μικρό δεν είναι. Ο συγγραφέας έχει μιλήσει και άλλες φορές για αυτή του την περιπέτεια, καθώς και για ό,τι ακολούθησε. Ποτέ όμως με τέτοια ειλικρίνεια. Περιγράφοντας απλά όσα απίστευτα συνέβαιναν εκείνες τις μέρες μεταφέρει τον αναγνώστη ακριβώς στη θέση του, την χωροχρονική και ψυχολογική. Τον κάνει να γελά με το μαρτύριο του και συγχρόνως να τον συμπονεί βαθιά και ανθρώπινα. Οι παράγοντες που τον οδήγησαν σε αυτό το ψυχολογικό επεισόδιο δεν είναι άγνωστοι. Κακά τα ψέματα, όλοι έχουμε σκεφτεί κάποια στιγμή της ζωής μας ότι τρελαινόμαστε. Μάλιστα μερικοί είμαστε τρελοί και ας κυκλοφορούμε ελεύθεροι.

Το βιβλίο έχει κάτι απ την Κατερίνα• έχει μια τρέλα πηγαία. Όχι με τον ιατρικό όρο, με τον άλλον, τον ωραίο. Όποιος δεν φοβάται ας το διαβάσει. Ας το διαβάσει και όποιος φοβάται. Εμένα καλό μου έκανε.

Το βιβλίο κυκλοφορεί απ τις εκδόσεις Πατάκη

12 thoughts on “Μικρό Χρονικό Τρέλας του Κορτώ

  1. Δεν ξέρω από πού να ξεκινήσω, και πώς να βάλω σε σειρά, όλα όσα θέλω να γράψω. Αρχικά, πόσο συμφωνώ για την Κατερίνα. Είχα δει πρώτα την παράσταση κι έπειτα διάβασα το βιβλίο – η ιστορία αυτής της γυναίκας, συγκλόνισε όλο μου το είναι. Κι η αλήθεια είναι, πως με τρόμαξε κι εμένα, όπως και εσένα (και πολλούς ακόμη, πιστεύω), γιατί αναγνώρισα κι εγώ τον εαυτό μου στην Κατερίνα. Είναι αυτός ο κόμπος, που ανέβαινε στο λαιμό, κάθε φορά που μία φράση της / ένα κομμάτι από το βιβλίο, ήταν σαν να είχε βγει από το δικό μου στόμα. Πριν λίγες μέρες τέλειωσα και το «μικρό χρονικό τρέλας», το οποίο μου δημιούργησε κι αυτό παρόμοια συναισθήματα. Και στα δύο βιβλία πάντως, γέλασα κι έκλαψα με την ψυχή μου.
    Παρεμπιπτόντως, όσο πιο φορτισμένες οι κριτικές σου, τόσο πιο αληθινές και εν τέλει, αγαπημένες μου! Σου στέλνω ζεστή αγκαλιά! 🙂

    Αρέσει σε 2 άτομα

  2. Έχω πολλές ενστάσεις για τον Κορτώ. Η Κατερίνα χωρίς αμφιβολία είναι το καλύτερο του. Μετά απ’ την Κατερίνα και το παραπάνω που λες και το ερως ανίκατε μάσαν είναι απλώς επανάληψη. Αφορμάται από κάπου και επαναλαμβάνει ιστορίες απ’ την αρρώστια του και θύμησες της μητέρας του.

    Αρέσει σε 2 άτομα

  3. Διάβασα μόνο την αρχή και το τέλος της κριτικής σου Ιω μου για να μην πέσω σε σπόιλερ 🙂 Πάντως θα το διαβάσω αν και συμφωνώ με την Ιωάννα (join the bookside) ότι μόνο η Κατερίνα άξιζε πραγματικά σαν βιβλίο. Αλλά αυτή είναι μεγάααλη κουβέντα 🙂

    Αρέσει σε 2 άτομα

    • Σίγουρα την Κατερίνα δεν την φτάνει, αλλά σαν βιβλίο δεν είναι άσχημο. Έχει χιούμορ, διαβάζεται εύκολα και επιπλέον μπορεί να ταυτιστεί κάποιος (δες εμένα) με τον πρωταγωνιστή. Αν πάντως έχεις διαβάσει την Κατερίνα, θα το συμπαθήσεις και αυτό.

      Αρέσει σε 1 άτομο

  4. Παράθεμα: Reading Challenge I | style rive gauche

Σχολιάστε

