Φεστιβάλ Αθήνων & Επιδαύρου 2016: ΙΟΥΝΙΟΣ

της Μαρίας-Νίκης Ζαφειράκη

Μετά από έναν ιδιαίτερα πολυπαθή και έντονο Χειμώνα σχετικά με τη διεύθυνση και την
διαμόρφωση του προγράμματος του, το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου θα μας χαρίσει, εν τέλει,
«πολιτιστική» συντροφιά και το φετινό καλοκαίρι.

ΙΟΥΝΙΟΣ

Το πρώτο μισό του μήνα που μάς πέρασε ποδαρικό έκανε στο φεστιβάλ η δημοφιλής όπερα Αΐντα
του Τζουπέππε Βέρντι στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, η οποία αγαπήθηκε πολύ από το αθηναϊκό
κοινό, ενω πραγματοποιήθηκε κι η γιορτή έναρξης στις 15 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260 με συναυλία των Χειμερινών Κολυμβητών, της Ματούλας Ζαμάνη, της Μπάντας της Φλώρινας & του DJ Palov, στην οποία έδωσαν το παρόν πάνω από 2.000 άτομα. Στη συνέχεια, η ομάδα ODC Ensemble που αποτελείται από τη σκηνοθέτιδα Έλλη Παπακωνσταντίνου, την ηθοποιό Ρόζα Προδρόμου, τον visual artist Παντελή Μάκκα και τον συνθέτη και μουσικό Τηλέμαχο Μούσα, παρουσίασε μια ενδιαφέρουσσα in progress performance για την καθημερινότητα στην Αθήνα της κρίσης.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να προκαλέσει και η έκθεση των αποφοίτων και των
μεταπυχιακών φοιτητών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών που εγκαινιάζεται σήμερα στον
εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσσανλής» της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, Πειραιώς 256
(Ρέντης), με είσοδο ελεύθερη για το κοινό. Η έκθεση παρουσιάζει έργα τριών διαφορετικών
ομάδων φοιτητών, επισημαίνει τις τάσεις και τους εκφραστικούς χαρακτήρες, και καταγράφει τα
τελικά αποτελέσματα της εικαστικής εκπαίδευσης και της καλλιτεχνικής έρευνας που ανέπτυξαν οι
φοιτητές των τομέων ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών
της Α.Σ.Κ.Τ. στη διάρκεια των σπουδών τους, λειτουργώντας ως συνοπτική αλλά και συνεκτική
εικόνα των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων του Τμήματος.

Μία πολύ ιδιαίτερη παράσταση του Ρομέο Καστελλούτσι. Ο Ρομέο
Καστελλούτσι ασχολήθηκε για πρώτη φορά με τον σαιξπηρικό Ιούλιο Καίσαρα το 1997.
Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, επιστρέφει σε αυτόν, για να παρουσιάσει μια περφόρμανς – μελέτη
πάνω στο λόγο και την ομιλία. Παρά το ότι μοιάζει περίεργο, καθώς ο Ιταλός δημιουργός και η
ομάδα του έχουν συνηθίσει το κοινό τους σε μια εννοιολογική εικονοποιία όπου ο λόγος έχει
δευτερεύοντα ή καθόλου ρόλο, με το Spare parts ο Καστελλούτσι καταφέρνει να συνδυάσει τη
μοναδική εικονοπλαστική του ικανότητα με κάτι που μέχρι πρότινος φαινόταν να μη
συμπεριλαμβάνεται στα εργαλεία του. Σε μια εποχή όπου η αφθονία του λόγου είναι δεδομένη, η
απουσία του μπορεί να είναι βαρύ φορτίο, ενώ η επιβολή του μέσο πίεσης. Πρωταγωνιστές είναι
τρεις ηθοποιοί της πρώτης παράστασης. Με τη βοήθεια μιας ενδοσκοπικής κάμερας που φτάνει
μέχρι τις φωνητικές χορδές του ενός καθώς μιλάει, όσο ο άλλος ηθοποιός στέκεται ανίκανος να
εκφέρει λόγο (εξαιτίας της εγχείρησης αφαίρεσης λάρυγγα που έχει υποστεί), η παράσταση μελετά
το πώς ο αέρας μετασχηματίζεται σε ήχο. Σημειώνεται ότι στην παράσταση δεν υπάρχουν
καθίσματα και αρίθμηση. Οι θεατές παρακολουθούν τη σαραντάλεπτη αυτή παράσταση όρθιοι. Η
παράσταση είναι στα ιταλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους και παρουσιάζεται στην Αίθουσα
Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου από τις 17 εως τις 20 Ιουνίου.

Στις 18 Ιουνίου, η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του
πολυβραβευμένου αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου, παρουσιάζει το πιο γνωστό συμφωνικό-
χορωδιακό έργο του 20ού αιώνα. Τα πολυαγαπημένα Carmina Burana του γερμανού συνθέτη και
μουσικοπαιδαγωγού Καρλ Ορφ (1895-1982) γράφτηκαν το 1935 για μεγάλα ορχηστρικά και
χορωδιακά σύνολα καθώς και τρεις σολίστ. Από τότε ως σήμερα μαγεύουν τα ακροατήρια ανά τον
κόσμο με το μεγαλείο της σύλληψής τους, τον γήινο και άμεσο χαρακτήρα της μουσικής, τα
μεγαλοπρεπή χορωδιακά και τα εντυπωσιακά φωνητικά σόλο. Το έργο είναι βασισμένο σε
μεσαιωνικά ποιήματα του 12ου και 13ου αιώνα, που γράφτηκαν από μοναχούς και
ανακαλύφθηκαν σε πάπυρο το 1803 στο μοναστήρι των Βενεδικτίνων στο Μπόιερν της Βαυαρίας.
Ο Καρλ Ορφ μελοποίησε 24 από αυτά τα ποιήματα, που μιλούν για το ρόλο της τύχης στην
ανθρώπινη ζωή, για τον ερχομό και τις ομορφιές της άνοιξης, για την τρέλα της κοσμικής
διασκέδασης και, με αθυρόστομο συχνά τρόπο, για τις χαρές του έρωτα.

Το διήμερο 17-18 Ιουνίου στην Πειραιώς 260, θα μας χαρίσει συντροφιά ο Θεατρικός Οργανισμός
Κύπρου- Γιάννης Καλαβριανός με τη θεατρική παράσταση Η τάξη μας, του Ταντέους
Σλομποτζιάνεκ. Στο έργο του Ταντέους Σλομποτζιάνεκ, που σημείωσε παγκόσμια επιτυχία
(Kαλύτερο ΈΈργο Πολωνικής Λογοτεχνίας 2010-Nike Literary Award), οι ήρωες είναι δέκα μαθητές του δημοτικού σχολείου της πόλης. Στις επτά δεκαετίες που καλύπτουν με την αφήγησή τους, δίνουν φωνή σε όσους την έχασαν και αποκαθιστούν την αλήθεια που θάφτηκε για σχεδόν 60
χρόνια, μετατρέποντας το Γιεντβάμπνε σε σύμβολο της φιμωμένης Ιστορίας.

Ένα ακόμα διασκεδαστικό, μα συνάμα αξιοπερίεργο πρότζεκτ είναι το Άτιτλο_Εργαστήριο για
ζογκλέρ. Το εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ζογκλέρ που επιθυμούν να
μελετήσουν σε βάθος τις αρχές της τεχνικής του juggling και να την εφαρμόσουν σε δικές τους
ατομικές ή ομαδικές συνθέσεις. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις μεθόδους εκμάθησης και σε
ασκήσεις που ενθαρρύνουν τη δημιουργική διαδικασία. Μερικά από τα θέματα που διερευνηθούν
είναι: ρυθμός (ατομικός και ομαδικός), ισορροπίες και χειρισμός, έρευνα στη ρίψη και στην κίνηση
του σώματος, αυτοσχεδιασμός και σύνθεση.

Στο διάστημα 20-21 Ιουνίου η ομάδα Vasistas παρουσιάζει ένα βιογραφικό σκηνικό ποίημα
βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα. Το καινούργιο έργο του Ευθύμη Φιλίππου, με λόγο
συμπυκνωμένο και λυρικό, επιχειρεί μία περιπλάνηση στην εσωτερική γεωγραφία δύο προσώπων.
Μία καταβύθιση στις λεπτομέρειες που συνέθεσαν την έως τώρα ζωή τους. Στιγμή ανασκόπησης
και επαναπροσδιορισμού. Βασικό αίτημα: ποιος θα καταφέρει να ενταχθεί στο γυναικείο χορό –
μάρτυρα και τελικό κριτή της δίκης, ο οποίος είναι παρών τραγουδώντας το ίδιο πολυφωνικό
τραγούδι ξανά και ξανά, καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.

Και αφήνοντας για λίγο τα θεατρικά δρώμενα· η Σαβίνα Γιαννάτου με τους Primavera en Salonico και η Λάμια Μπεντίουι, καλλιτέχνες με κοινές μουσικές αναζητήσεις, παρουσιάζουν, στις 20 Ιουνίου, μια ιδιαίτερη μουσική βραδιά, αφιερωμένη στις μουσικές όλων αυτών που βρίσκονται ξένοι σε έναν τόπο. Με ξεχωριστό και γεμάτο ζωντάνια τρόπο, το σχήμα θα παρουσιάσει
τραγούδια και μουσικές από την Ανατολική Μεσόγειο, τη Βόρεια Αφρική, τη Νότιο Ιταλία, τον
Πόντο και τη Μικρά Ασία, σεφαραδίτικα, αρμένικα, βαλκανικά και ελληνικά της ξενιτειάς –
τραγούδια που αναφέρονται σε κοινότητες, μειονότητες, εθνικές και κοινωνικές ομάδες, ακόμη και
ολόκληρους λαούς που βρέθηκαν περαστικοί, «φιλοξενούμενοι» ή εγκατεστημένοι μακριά από τον
ιστορικό γενέθλιο τόπο τους.

Συνεχίζοντας, στις 22-23 Ιουνίου στην Πειραιώς 260 ο Γιαν Μάρτενς με το The dog days are over, κάνει μια μελέτη πάνω στην ανθρώπινη αντοχή. Με βασικό σκοπό να αποκαλύψει τον άνθρωπο που κρύβεται πίσω από τον χορευτή, ο γνωστός δημιουργός οδηγεί τους χορευτές του σε μια χορογραφία που αποτελείται αποκλειστικά από «πηδήματα, δύναμη και γεωμετρία». Σε μια
πολυσύνθετη, δυναμική, εξουθενωτική χορογραφία, μαθηματικής ακρίβειας και συγχρονισμού
μεταξύ των χορευτών, είναι αδύνατον να μη συμβούν λάθη. Είναι η στιγμή που οι μάσκες πέφτουν
και το άτομο αποκαλύπτεται, καθώς ο αγώνας για τελειότητα αποδεικνύεται μάταιος. Το κοινό
έρχεται αντιμέτωπο με τη νέα κατάσταση και καλείται να δει τους καλλιτέχνες με διαφορετική
ματιά.

Από τις 20 Ιουνίου εως τις 15 Ιουλίου· ο συνθέτης Παναγιώτης Βελιανίτης δημιουργεί μια
προσομοίωση του ουράνιου θόλου, φέρνει τους αστερισμούς σε απόσταση αναπνοής και μας καλεί
να τους αγγίξουμε. Κάθε φορά που το είδωλό μας διατρέχει τα άστρα, εκείνα παράγουν μουσική με
άξονα ήχους-ντοκουμέντα: από τη φωνή του Λένιν μέχρι της Μαρίας Κάλλας και από το
Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 2 του Γ.Σ. Μπαχ μέχρι τον αχό των βομβαρδισμών στη Συρία. Στο
κέντρο αυτού του αέναα μεταβαλλόμενου ηχοτοπίου, στέκει και λαλεί ένα μοναχικό πτηνό: ο
γκιώνης. Με τη μονότονη λαλιά του, μας υπενθυμίζει ότι η φύση υπάρχει και πέρα από τον
ανθρώπινο «θόρυβο». ΈΈνα κοινωνικό πείραμα πραγματοποιείται. Οι συμμετέχοντες
ενορχηστρώνουν, με την κίνησή τους, το υπερ-αφήγημα του κόσμου που βρίσκεται κάτω από τα
άστρα. ΌΌπως ο μυθικός τιτάνας ΆΆτλαντας συγκρατούσε τον ουράνιο θόλο, εμείς κουβαλάμε την
Ιστορία μας. ΈΈνα φορητό τηλεσκόπιο, έξω από την εγκατάσταση, επιτρέπει στους επισκέπτες να
ατενίσουν τα άστρα του θερινού ουρανού, ενώ μια σειρά διαλέξεις με θέματα αστροφυσικής, από
ειδικευμένο προσωπικό του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, πλαισιώνουν το πρότζεκτ. Η
είσοδος είναι δωρεάν.

Μια μεγάλη συναυλία ετοιμάζει και ο Νότης Μαυρούδης στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού στις 23
Ιουνίου. Τη βραδιά θα πλαισιώσουν μεγάλα ονόματα του ελληνικού τραγουδιού όπως η Φωτεινή
Βελεσιώτου, η Νένα Βενετσάνου, η Μελίνα Κανά, η Αναστασία Μουτσάτσου, ο Γιώργος
Νταλάρας, ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Μόρφω Τσαϊρέλη καθώς και η Νεανική Χορωδία Αθηναϊκού Ωδείου υπό την διεύθυνση της Αλεξάνδρας Μητσοπούλου.

Μια απολαυστική βραδιά μουσικής δωματίου θα χαρεί το αθηναϊκό κοινό στις 14 Ιουνίου στο
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, από δύο καταξιωμένους σολίστ. Το γνωστό ντουέτο Νέλλη
Σεμιτέκολο – πιάνο και Κωνσταντίνος Σφέτσας – βιολοντσέλο, θα ερμηνεύσει τη Σονάτα για τσέλο
και πιάνο σε μι μινόρε RV.40 του Αντόνιο Βιβάλντι, την σονάτα για τσέλο και πιάνο του Αλφρεντ
Σνίτκε, τους έξι παραδοσιακούς Ρουμάνικους χορούς του Μπέλα Μπάρτοκ και την εμβληματική
σονάτα για τσέλο και πιάνο σε ρε μινόρε έργο 40 του Ντμίτρι Σοστακόβιτς.

Περνώντας σε κάτι πιο γνώριμο και τον δημοφιλέστατο Άμλετ του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Ο
πολυβραβευμένος λιθουανός σκηνοθέτης Οσκάρας Κορσουνόβας προσεγγίζει με τρόπο
διαφορετικό το πασίγνωστο σαιξπηρικό έργο. Χρησιμοποιώντας τον ΆΆμλετ ως βάση, ο
Κορσουνόβας μιλάει για την πιο πρόσφατη Ιστορία και θέτει σύγχρονους προβληματισμούς. Ο
ΆΆμλετ του αρχίζει με το ερώτημα: «Ποιος είσαι;», για να καταλήξει στο τέλος με το σπαρακτικό
ερώτημα προς εαυτόν: «Ποιος είμαι;». Το διήμερο 25-26 Ιουνίου στην Πειραιώς 260.

Στο ναυτικό Δίκαιο, ο όρος «αβαρία» χαρακτηρίζει την εκούσια θυσία ενός μικρότερου
συμφέροντος για τη διάσωση κάποιου μεγαλυτέρου. Συνήθως χρησιμοποιείται για το φορτίο που
χρειάζεται να απορριφθεί. Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου και η ομάδα του Skrow theater group
δημιουργούν μια παράσταση για όλα αυτά που αφήνουμε πίσω μας ώστε να συνεχίσουμε να
πλέουμε, να ζούμε. Στην αφθονία του δυτικού κόσμου, αυτό που καθορίζει την προσωπική μας
ταυτότητα δεν είναι μόνο το τι έχουμε, αλλά και το τι πετάμε, τι αποχωριζόμαστε. ΌΌσο μάλιστα
αφορά την εθνική μας ταυτότητα, αξίζει να αναρωτηθούμε τι αφήσαμε πίσω μας ως έθνος, πόσα
κομμάτια από την ιστορία μας λείπουν αυτούσια και πόσα πετάξαμε χωρίς να διδαχθούμε τίποτε
από αυτά, με αποτέλεσμα να αδυνατούμε σήμερα να αποκωδικοποιήσουμε τη δική μας
πραγματικότητα. Επίσης, το διήμερο 25-26 Ιουνίου στην Πειραιώς 260.

Συνεχίζοντας με θέατρο· στις 28-29 Ιουνίου στην Πειραιώς 260 η βέλγικη ομάδα Needcompany
επισκέπτεται για δεύτερη φορά την Ελλάδα, μετά το Δωμάτιο της Ισαβέλλας το 2007. Στην πιο
πρόσφατη δουλειά του, ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής Jan Lauwers συνεργάζεται και πάλι
με τον συνθέτη Maarten Seghers, για να δημιουργήσουν μια παράσταση για τον τρόπο που γράφεται και φτάνει ως εμάς η Ιστορία. Το The blind poet μιλά για τη ζωή δύο ποιητών, του τυφλού Άραβα Αμπού αλ’ αλά αλ Μααρί, δημοφιλή τον 10o και 11ο αιώνα, και της ανατρεπτικής Βαλλιάντα μπιν αλ Μουστακφί από την αραβική Ανδαλουσία, ποιήτριας που έγραψε κατά τον 11ο αιώνα. Οι δύο αυτοί δημιουργοί αποτύπωσαν στο έργο τους μια εποχή όπου οι γυναίκες είχαν ισχυρή εξουσία, ο αθεϊσμός ήταν διαδεδομένος και η Ευρώπη ήταν εντελώς διαφορετική από ό,τι πιστεύουμε σήμερα. Με αφορμή τα έργα των ποιητών και μετά από έρευνα του θιάσου, η παράσταση αποκαλύπτει πώς ό,τι ονομάζουμε ευρωπαϊκή ταυτότητα είναι δομημένο σε αμέτρητα ψεύδη.

Επιπλεον, στις 28-29 Ιουνίου στην Πειραιώς 260 η Αργεντίνα Λόλα Αρίας, συγγραφέας, σκηνοθέτις θεάτρου και περφόρμερ, παρουσιάζει μια παράσταση βασισμένη σε αφηγήσεις Βρετανών και Αργεντίνων βετεράνων που πολέμησαν στα νησιά Φώκλαντ ή, κατά τους Αργεντίνους στις
Μαλβίνες νήσους, το 1982. Μπορεί η τέχνη να γίνει το μέσο για την αναβίωση του παρελθόντος; Να
επαναφέρει στο προσκήνιο ό,τι θεωρούμε χαμένο στα βάθη του μυαλού; Η Αρίας ερευνά σχέση
μεταξύ εμπειρίας και αφήγησης, συνδυάζοντας το θέατρο, τον κινηματογράφο και τις visual arts για περισσότερο από μια δεκαετία.

Τι είναι μοναξιά; Τι σημαίνει για τον καθένα; Είναι ως έννοια σύμφυτη με τον άνθρωπο; Ποιες
εκφάνσεις της παρατηρούμε γύρω μας καθημερινά και ποιες κρύβονται πίσω από επιλογές, δράσεις
και σύγχρονες συμπεριφορές; Τέτοιου είδους ερωτήματα, συζητήσεις, έρευνες, προσωπικές
μαρτυρίες και ιστορικά γεγονότα, αλλά και αποσπάσματα από κείμενα της παγκόσμιας
λογοτεχνίας, αποτελούν το αντικείμενο της νέας παράστασης από την ομάδα Terre de Semis, που
χρησιμοποιεί ως μέσο την αφήγηση και τις τεχνικές της. Θα την απολαύσουμε στην Πειραιώς 260
στις 30 Ιουνίου εως την 1 Ιουλίου.

Ο Ιούνιος κλέινει μετά μουσικής· οι μελωδίες του Σωκράτη Σινόπουλου σε συνδυασμό με τους
αυτοσχεδιασμούς του κουαρτέτου υφαίνουν ένα μοναδικά πολυσυλλεκτικό σχήμα. Ξεχωριστές
συνθέσεις και γοητευτικές μπαλάντες δίνουν τον κεντρικό μελωδικό ρόλο στη λύρα του Σωκράτη
Σινόπουλου, που υποστηρίζεται από το πιάνο του Γιάννη Κυριμκυρίδη, τη διακριτική παρουσία
του μπάσου του Δημήτρη Τσεκούρα και τα ντραμς του Δημήτρη Εμμανουήλ. Στις 30 Ιουνίου, στην
Πειραιώς 260.

Εν κατακλείδι, αν και έχουμε διανύσει ήδη το πρώτο μισό του Ιουνίου, ο εν λόγω μήνας
διαφαίνεται ιδιαίτερα γεμάτος με δράσεις και θεάματα διεθνούς εμβέλειας που παρουσιάζουν
εξαιρετικό ενδιαφέρον. Νέοι καλλιτέχνες, μουσική, χορός, θέατρο, ποίηση, εικαστικά συνδυάζονται
έτσι ώστε να ξεκινήσει το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2016 αρκετά δυναμικά.

[Σχολιάστε αν θέλετε από κάτω τι σας έκανε περισσότερη εντύπωση & τι από όλα αυτά θα θέλατε
να παρακολουθήσετε. Νομίζω ο πολιτισμός μπορεί να γίνει αρχή εξαιρετικών διαλόγων.]

Πηγή πληροφοριών για τις παραστάσεις & για περισσότερες πληροφορίες: http://greekfestival.gr/gr/home

Advertisements

4 thoughts on “Φεστιβάλ Αθήνων & Επιδαύρου 2016: ΙΟΥΝΙΟΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s