Graphic novels στο πανί: Λήψη 1η

Πολλοί από εσάς ίσως να είστε ήδη ενήμεροι: η ώρα για το Comicdom Con Athens 2016 έχει φτάσει! Από χθες, λοιπόν, Παρασκευή 15 Απριλίου και για ολόκληρο το σαββατοκύριακο, σε Ελληνοαμερικανική Ένωση και -για πρώτη φορά- στα κτίρια του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, καθώς και του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων λαμβάνει χώρα το Comicdom Con Athens, ένα διεθνές φεστιβάλ αφιερωμένο εξ ολοκλήρου στην 9η τέχνη, την τέχνη των κόμικς. Φέτος ο θεσμός μετρά ήδη 10 χρόνια ζωής κι ένας παιχνιδιάρικος και πολύχρωμος κύκλος εκδηλώσεων για όλους τους μικρούς και μεγάλους φαν του είδους έχει κιόλας ξεκινήσει, με αποκορύφωμα τα χθεσινοβραδινά ελληνικά βραβεία κόμικς, τα οποία και διεξήχθησαν για δεύτερη συναπτή χρονιά.

Προσωπικά, έχοντας μπει εδώ και κάμποσες ημέρες στον χαρούμενο ρυθμό του φεστιβάλ και όντας επηρεασμένη από τα δυο προηγούμενα άρθρα της Ιωάννας, τον «Γλύπτη» και το «Daytripper», νομίζω πως ήρθε και η δική μου η σειρά ν’ αναφερθώ σε αυτή την ιδιαίτερη κατηγορία κόμικς, τα λατρεμένα graphic novels, επικεντρώνοντας όμως το ενδιαφέρον μου σε εκείνα που μεταφέρθηκαν στην μεγάλη οθόνη και εστιάζοντας την προσοχή μου σε αυτή τους ακριβώς την μεταφορά. Η παρουσίαση αυτή σε μορφή λίστας -η οποία, ωστόσο, δεν έχει την πρόθεση αξιολογικής κατάταξης των φιλμ- θα περιοριστεί σε τέσσερα δημιουργήματα και θα χωριστεί σε δυο μέρη, καθώς το υλικό είναι μεγάλο και η πολυλογία της γραφούσης ακόμα μεγαλύτερη. Χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις, λοιπόν, ας ξεκινήσουμε με τις ταινίες μας!

  • Ταινία no.1: Persepolis (2007)

Cover

Γαλλικής παραγωγής, η πρώτη ταινία της λίστας αποτελεί αδιαπραγμάτευτα ένα διαμαντάκι, που το 2008 προτάθηκε για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων, ενώ την ίδια χρονιά υπήρξε υποψήφια στις Χρυσές Σφαίρες και στην κατηγορία για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία. Βασισμένη στο εξαιρετικά επιτυχημένο, τόσο καλλιτεχνικά όσο και εμπορικά, graphic novel της Ιρανής Marjane Satrapi με τον ομώνυμο τίτλο, το οποίο και κυκλοφόρησε σε συνέχειες για πρώτη φορά σε γαλλική γλώσσα το διάστημα 2000 με 2003, η ταινία πρόκειται για μια ιδιαίτερη βιογραφία σπάνιας δύναμης. Τα ασπρόμαυρα στριπ της Satrapi μεταφέρονται στον κινηματογράφο αυτούσια και, σε μορφή animation πλέον, η ιστορία της αποκτά σάρκα και οστά, τη στιγμή μάλιστα που η ίδια βρίσκεται πίσω από το τιμόνι της σκηνοθεσίας, παρέα με τον Vincent Paronnaud.

Η πλοκή επικεντρώνεται γύρω από την ίδια τη συγγραφέα και την οικογένειά της κι ο θεατής είναι σε θέση να παρατηρήσει την ατίθαση Marjane από την παιδική της ηλικία στην Τεχεράνη, βιώνοντας κι εκείνος μαζί της την Ισλαμική Επανάσταση και τις τραγικές της συνέπειες. Και καθώς η πρωταγωνίστρια μεγαλώνει και περνά από την εφηβεία στην ενηλικίωση, το κοινό έρχεται αντιμέτωπο με την σκληρή πραγματικότητα του πολέμου και μεταναστεύει μαζί της στην Ευρώπη προς αναζήτηση ενός καλύτερου μέλλοντος. Διανύοντας ένα διάστημα 16 χρόνων, από το 1978 μέχρι το 1994, η ταινία “Persepolis” θα αφηγηθεί με τρόπο εξαιρετικά πετυχημένο τα βάσανα ενός λαού-θύματος ενός σκληρού κι αυταρχικού φονταμενταλιστικού καθεστώτος, τις επταετείς πολεμικές συρράξεις ανάμεσα σε Ιράν-Ιράκ και τον αγώνα επιβίωσης σε μια ξένη χώρα, θίγοντας ταυτόχρονα ζητήματα όπως αυτά της στέρησης της ελευθερίας, της ξαφνικής απώλειας, του πόνου της ξενιτιάς, του μαρτυρίου της κατάθλιψης, καθώς και πολλά άλλα. Το δημιούργημα αυτό της ιρανής καλλιτέχνιδας παραμένει σήμερα εξαιρετικά επίκαιρο, αποτελώντας ένα φιλμ-σχόλιο, ένα φιλμ-μαρτυρία πάνω στο νεώτερο ιρανικό κράτος και αξίζει αδιαμφισβήτητα την προσοχή μας, καθώς επιφυλάσσει μια αισιόδοξη επίγευση παρά την όποια βαριά του θεματολογία.

Persepolis

  • Ταινία no.2: Ghost World (2001)

Cover no2Με επίκεντρο δυο κορίτσια που μόλις έχουν αποφοιτήσει από το λύκειο μιας αμερικανικής πόλης που ποτέ δεν κατονομάζεται, η ταινία αυτή σκοράρει ποσοστό 92% στον γνωστότατο ιστότοπο κριτικής Rotten Tomatoes και, πέραν των όποιων άλλων διακρίσεων, έχει στο δυναμικό της υποψηφιότητες τόσο στα βραβεία Όσκαρ όσο και στις Χρυσές Σφαίρες. Οι ηρωίδες μας, κυνικές και αλλόκοτες, σωστά φρικιά, ακούν στα ονόματα Enid και Rebecca και το μόνο σίγουρο είναι πως δεν έχουν ιδέα τι θα κάνουν στη ζωή τους τώρα που ο κώδωνας της ενήλικης ζωής έχει αρχίσει να κρούει απειλητικά. Βγαλμένες από το ομώνυμο graphic novel του Daniel Clowes, οι σπιρτόζες Enid και Rebecca ενσαρκώνονται αντίστοιχα από την πληθωρική Thora Birch (κι αν έχετε απορία τότε ναι, αυτή είναι η κοπέλα που στο “American Beauty” μας διαμηνύει από την πρώτη κιόλας σκηνή πως θέλει τον πατέρα της νεκρό)  και από μια άβγαλτη Scarlett Johansson.

Η ατυχής απόδοση της ταινίας στα ελληνικά με τον τίτλο «Φαντάσματα Εφηβείας» δεν προϊδεάζει τον θεατή για το τι πρόκειται να δει, καθώς στην ουσία εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ιδιότυπη ιστορία ενηλικίωσης, μια ιδιαίτερη coming of age -όπως λέγαμε και στο χωριό μου- διήγηση, η οποία επιχειρεί να μιλήσει για τους κοινωνικά απόκληρους που μένουν απομονωμένοι, μα και συνολικότερα για το αίσθημα της αποξένωσης που μαστίζει τις σύγχρονες καταναλωτικές κοινωνίες. Τι κι αν το φιλμ δεν αποτυπώνει με ακρίβεια την ιστορία του Clowes; Κανείς δεν θα μείνει παραπονεμένος από τη στιγμή που στο παιχνίδι μπαίνει ο ξεχωριστός Steve Buscemi (“Fargo”, “Reservoir Dogs”, “Boardwalk Empire”) σε ρόλο ενός παρία και παλιομοδίτη συλλέκτη δίσκων που έρχεται να αναταράξει άθελά του τις ζωές και τη σχέση των δυο κοριτσιών. Χαρακτηριζόμενο ως κωμωδία και ωστόσο έχοντας σαφή στοιχεία δράματος, το “Ghost World” μπορεί μεν να προσφέρει άφθονο γέλιο, όμως τελικά στον πυρήνα του είναι διαποτισμένο από το μελαγχολικό αίσθημα και τη συγκαλυμμένη θλίψη που προκύπτει από το να ζεις στο περιθώριο.

Ghost World

Το πρώτο μέρος του αφιερώματος στα graphic novels που μεταφέρθηκαν στο κινηματογραφικό πανί έλαβε τέλος κι εσείς μπορείτε εδώ να δείτε το πρόγραμμα του Comicdom Con Athens 2016 και να μπείτε στην ξέφρενη γιορτή των κόμικς! Καλό υπόλοιπο Σαββατοκύριακο και -για να μην ξεχνιόμαστε- καλές προβολές!

 

 

Advertisements

13 thoughts on “Graphic novels στο πανί: Λήψη 1η

  1. Παράθεμα: Αγαπημένα Απριλίου | style rive gauche

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s